Leefstijl als medicijn

Je leefstijl als medicijn

400 jaar voor Christus zei Hippocrates het al: “Our food should be our medicine. 

Our medicine should be our food”. Waarom komen we in de 21e eeuw dan nog steeds zo vaak terug van de dokter met medicijnen in onze handen? Nieuws, kranten en opinieshows koppen vaak met: er is een medicijn gevonden tegen kanker, diabetes of alzheimer. Ontzettend fijn hoor dat deze medicijnen worden uitgevonden. Het helpt op dat moment de specifieke ziekte te bestrijden die in je lichaam zit, maar het oorzakelijke probleem wordt hiermee niet aangepakt. Het probleem is namelijk dat de ziekte ontstaan is door een mix van factoren. Dit kan voor een klein gedeelte erfelijk zijn. Maar voor een heel groot gedeelte komt dit door een verkeerde leefstijl. Als je bent genezen en je gaat weer op dezelfde voet verder dan heb je in de kortste keren weer een ziekte.

Moderne levensstijl

Duizenden jaar geleden aten we vooral groente, fruit, noten en een beetje vis of vlees. We ervaarden nauwelijks stress. Alleen als er een tijger voor je neus stond stonden je cellen op scherp. In de moderne tijd eten we vooral veel koolhydraten, zout en ongezonde vetten, bewegen we te weinig en hebben we teveel stress. 90% van de volwassenen eet te veel verzadigde vetzuren. De helft van de volwassenen is te zwaar en driekwart eet niet voldoende groente en fruit. Ons lichaam is simpelweg niet geëvolueerd om al deze toxische stoffen goed te verwerken. 

Van nature willen we alleen maar meer en sneller. Meer salaris, een betere auto, sneller naar ons kantoor. Wat we vaak niet realiseren is dat meer en sneller niet perse beter is. Kijk maar naar de snelheid op de snelwegen. Met 130 kilometer per uur ben je misschien een paar minuutjes sneller, maar ons milieu wordt hiermee in veel meer mate vervuild. Dit meer, sneller en beter geeft ons ook een verhoogd stressniveau. Deadlines, teveel prikkels en irritaties op kantoor, fel licht, social media.. het geeft ons allemaal stress. Bij de een in meerdere mate dan bij anderen. 

Wat gebeurt er dan bij stress?

Wanneer we teveel stress ervaren komt er adrenaline vrij, zodat we kunnen vechten of vluchten. Bloed stroomt dan naar je hoofd en spieren, maar niet naar het spijsverteringskanaal. Met alle gevolgen van dien: veel vitaminen, mineralen en hormonen die je nodig hebt voor het gezond houden van je lichaam gaan hierdoor verloren. Ook zorgt het voor meer slechte bacteriën in de darmen, waardoor uiteindelijk gaatjes in de darmen kunnen ontstaan en zo nog meer schadelijke stoffen je lichaam binnen kunnen dringen. Je telomeren worden korter. (Deze zitten aan de uiteinden van een chromosoom). Heel simpel gezegd: hoe korter je telomeren worden hoe minder lang je leeft). Maar laat ik je niet meteen bang maken, want er is natuurlijk ook goed nieuws. Je telomeren kun je ook langer maken door stressprikkels te vermijden en meer aan ontspanning te doen. En ook die darmwand kun je weer dichtplakken;)

Op de automatische piloot

We weten natuurlijk allemaal dat roken, alcohol en suiker slecht voor je is en de wil is er ook wel vaak om het te veranderen, maar, zo is het nou eenmaal, we werken op de automatische piloot omdat dit minder belastend is voor je hersenen. Alles wat we doen en eten hebben we door de jaren heen in ons denksysteem gebouwd om vanuit het onbewustzijn te handelen. De maatschappij heeft ons onbewust geïndoctrineerd met slechte voeding. Kijk maar naar de grote fastfood bedrijven, snacks op scholen en kantoren. Het wordt ons heel makkelijk voorgeschoteld. Waar je vroeger goed moest zoeken voor een goed stuk vlees of een lekker stukje taart staat er tegenwoordig op elke hoek wel een supermarkt waar je kiloknallers kip en gehakt voor een klein prijsje kunt scoren. En om dit allemaal zo lang mogelijk te bewaren en zo lekker mogelijk te maken is er ook nog eens een heel scala aan onnatuurlijke troep in gespoten. 

Daarnaast leven we in een cultuur waarin we elkaar alleen maar aanmoedigen om ongezond te eten. Wat dacht je van een feestje of een avondje met vrienden? Vaak durven mensen de alcohol niet te laten staan uit angst dat hun vrienden zullen denken ‘wat een watje’. En daarnaast is het tijdelijk verdovende effect van een glaasje alcohol na een werkdag ook niet iets waar je nee tegen kunt zeggen. En wat dacht je van een avondje netflixen op de bank? Daar hoort toch ook iets lekkers bij?

Op de korte termijn zal je hier niet zo heel veel van merken, maar helaas op langere termijn wel. Van binnenuit raken processen overbelast waardoor organen, cellen en enzymen steeds minder goed hun werk kunnen doen met welvaartsziekten tot gevolg. Je lichaam kan dit helaas niet in onze taal met ons communiceren: hé, wil je even wat rustiger aan doen met mij? Ik raak helemaal ontregeld. Wel kun je last hebben van veel vage klachten die hiertoe kunnen leiden.

Maar ik leef toch heel gezond?

Er is gelukkig een beweging gaande in Nederland om een gezonde leefstijl meer aan te moedigen. Zo gaan steeds meer artsen niet direct medicijnen uitdelen, maar kijken ze eerst ook naar de leefstijl. Helaas staat het (in de 21e eeuw) nog in de kinderschoenen. Je hoort vaak mensen zeggen die een ziekte hebben: maar ik leef heel gezond. Dat zei ik ook toen ik mijn auto-immuunziekte 5 jaar geleden kreeg. Maar bij nadere inzooming zag ik toch dat mijn leefstijl niet zo gezond is als ik dacht dat het was. Door een combinatie van (voornamelijk ook onbewuste) stress en te weinig juiste voedingsstoffen zijn er gaatjes in mijn darmwand ontstaan en is mijn immuunsysteem overactief geworden. Hierdoor heb ik Alopecia Universalis gekregen waardoor mijn lichaam mijn eigen haarzakjes aanvalt.

Hoe krijg ik mijn lichaam weer gezond?

Zie het als een soort volume slider die je harder en zachter kunt zetten. Voor elk risicofactor heb je zo een slider. Zo heb je er bijvoorbeeld één voor roken, alcohol, suiker, stress, beweging, fijnstof, medicijnen en antibiotica etc. Bij een ziekte zijn deze gedeeltelijk of allemaal naar een uiterste. Wanneer je deze weer iets in balans brengt door bijvoorbeeld minder te roken, minder suiker te eten, minder gestresst te zijn kun je ze weer in balans brengen. En doe dit vooral stap voor stap. Het bos is ook niet in 1 dag gegroeid, een baby kan ook niet in 1 week lopen en Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En het leuke is dat je niet een heel nieuw en moeilijk dieet hoeft te volgen die niet vol te houden is. Je kunt je eigen leefstijl en eetpatroon behouden, maar stap voor stap iets meer of minder van iets toevoegen aan je dieet.

It’s all about the mindset

Als je naar het hele heelal kijkt, hoe klein en uniek ben je dan? Zie jezelf als een sterk en positief persoon. Dan zul je zien dat alles om je heen ook positief mee beweegt. Schrijf elke dag voor jezelf op wat voor positieve dingen je hebt ervaren. Dit kunnen ook hele kleine dingen zijn.

Eet gezond en gevarieerd

Probeer eens te kijken of je ongezonde tussendoortjes kan afbouwen. Koekje, m&m’s of chips bij een avondje film? Verwissel deze met een handje nootjes of een mandarijn. Of probeer na het eten helemaal niks te eten en te genieten van de film. Wanneer je je lichaam een tijdje geen eten toe stopt gaat je lichaam zich herstellen in plaats van groeien (dit gebeurt tussen 12 en 14 uur niks eten). Probeer meer groenten en fruit aan je eetpatroon toe te voegen. In het begin moest ik heel erg wennen, maar voor mij is het nu een creatieve bezigheid geworden. Wanneer je meer groente en fruit gaat eten ga je vaak ook automatisch minder koolhydraten eten. 

Even helemaal zen

Pak de stressprikkels aan. Maak voor jezelf een overzicht van je werk/rust balans. Waar wordt jij rustig van? Een boek lezen? Netflix? Sauna? Meditatie? Yoga? Let gedurende de dag ook op je ademhaling. Als je merkt dat deze te hoog zit, probeer hem dan omlaag te brengen naar je buik. Je zult gelijk zien dat je een stuk rustiger wordt.

Beweeg!

Ook dit is weer een inkopper, maar beweeg zoveel als het kan. Dit hoeft niet eens heel intensief te zijn. Je hoeft niet eens naar de sportschool te gaan. Maak af en toe een kleine wandeling. Fiets als het droog is. Maak thuis wat schoon of ruim lekker je kast op. Doe wat kleine spieroefeningen. Loop eens naar een collega toe voor een praatje.

Slaap als een roos

Iedereen houdt van slapen, heerlijk in een warm bed kruipen. Maar veel mensen hebben last van slecht inslapen, ‘s nachts wakker worden en niet meer goed door kunnen slapen. Ik ben er zelf zo een. Maar de laatste tijd slaap ik als een roos. Hoe dat komt? Zorg dat je geest rustig wordt door iets ontspannends te doen, eet na 8 uur niks meer en geen beeldscherm een uur voor het slapen. Daarnaast is het belangrijk om zonder zorgen in bed te stappen. Plan voor jezelf een moment in om je zorgen op te schrijven en deze de volgende dag op te pakken. Nog steeds niet moe? Neem een thee die ontspant. Bij mij helpt kamille en sint janskruid. Lees in bed nog even een boek of mediteer nog even vlak voor je slaapt

Bovenstaande punten hebben mij allemaal geholpen om uit mijn burn-out te komen en een leuk bijkomstig effect was dat mijn haren weer terug begonnen te groeien:)